Överviktiga i USA

Om du har högt blodtryck och höga kolesterolvärden och jobbar i USA så kan du få betala höga böter!

Clarian Health Partners ett företag i Indiana bötfäller anställda som inte lever hälsosamt eller väger för mycket. Dettar system har i och för sig inte börjat gälla ännu, men kommer göra det från och med 2009.

Läs mer på SvD.se

Vad tycker ni om ett sådant system på svenska arbetsplatser?

Andra bloggar om: , , , , ,

5 svar so far »

  1. 1

    Robert said,

    Bra idé! Den som är överviktig och har dåliga blodvärden idag har 1,5 år på sig att göra något åt det innan systemet införs. Det är en välgärning att uppmuntra människor att sköta sin hälsa, anser jag.

    ”- Att straffa personer för saker som är utom deras kontroll är helt fel, menar en organisation som arbetar med de anställdas rättigheter i en kommentar till Los Angeles Times.”

    Övervikt, högt blodtryck och högt kolesterol är väl inte utom någons kontroll? Man bara ”råkar” bli överviktig, eller? Måttlig fysisk aktivitet sänker blodtryck, kolesterol och vikt. Äter man dessutom hyfsat nyttigt så är det väl inga problem att åtgärda ”problemet”?

  2. 2

    jenny said,

    Jag håller inte med. Visst, det kanske är lätt att åtgärda om du väger alldeles för mkt, men själv har jag tampats med en 5-10 kilos övervikt hela mitt vuxna liv. Spelar ingen roll om jag äter bra, tränar, verkligen försöker på alla sätt och vis. Visst jag kan pressa ner mig, men släpper jag bara lite på tyglarna så är jag tillbaks. En del människor har svårare för att gå ner i vikt än vad andra har. Det är inte bara svart eller vitt.
    Kan tillägga att jag för övrigt har bra värden, och mår finfint, skulle tro att en smal rökare är större belastning för en arbetsgivare än vad jag skulle vara!

  3. 3

    Sandra said,

    Jenny, jag tvivlar på att företagen kommer att bekymra sig om att bötfälla de som har 5-10 kg övervikt. Med tanke på mångas kroppshyddor i USA lär det väl vara de som har ett BMI långt över sjuklig fetma som kommer ifråga. Håller dock fullständigt med dig var gäller rökare.

  4. 4

    Cleo said,

    Hur kan man tycka detta är bra? Fattar ni inte vart vi är på väg? Vi skapar ett kontrollsamhällke där vi kräver av människor att de ska vara perfekta. Alla avvikelser bestraffas. Ska vi alla bli robotar? Är inte god hälsa i första hand ett självändamål? Inte fasen äter jag nyttigt, motionerar för statens eller arbetsgivarens skull. Jag gör det enbart för min egen skull och av fri vilja. Om en arbetsgivare vill att de anställda ska välja ett hölsosammare liv bör de också anstränga sig för att erbjuda detta i form av friskvårdsdagar, fruktfat och bort med alla äckliga fredagskakor. erbjud fria träningskort, träning på arbetstid etc.
    Läs Orwell, Huxley, Boye och tänk innan det är försent.

  5. 5

    Cleo said,

    Sådana här tokigheter komer slå tillbaka på mänskligheten. Se er omkring! vad består maten av ni köper och äter? Fullproppad med färgämnen, konserveringsmedel, aspartan, härdade fetter och alldeles för mkt av både socker och salt. Då alla måste jobba heltid för att få ekonomin att gå runt finns lite tid och ork att laga mat från grunden med riktiga råvaror. Barnen äter chips, smågodis och föräldrar tar dem med till Mc Donalds och kör dem till aktiviter då de blivit iliurade att det är farligt att gå själv i trafiken. Vi stressar för att hinna med allt och går ner i varv med hjälp av tobak, cigaretter och mer mat.
    Hela vår livsstil bygger på att vara ohälsosamma. Hela samhället är ohälsosamt. Jobba och stressa och äta halvvfabrikat….cykla är farligt, ta bilen etc…Allt detta matas vi med så kom inte sen och prata om att människor inte tar hand om sin hälsa.
    Går jag till ett köpcentrum och vill köpa mig lite mat är det inte nyttiga salladsbarer som erbjuds utan matställen med feta pajer, hamburgare med pomme frites eller mackor som enda alternativ.Frågar jag efter nyttigare alternativ så har de inte det.
    Vi behöver göra om samhället från grunden, stressa mindre, se till att det finns bättre matvaror och införa gratis och frivillig friskvård på alla arbetsplatser. Att kräva böter av feta är en panikåtgärd skapad av människor som saknar kreativa lösningar på ett samhällsproblem.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

